טיפול במחלות דלקתיות

מחלת קרוהן ומחלת קוליטיס כיבית שייכות לקבוצת מחלות הנקראות: מחלות מעי דלקתיות. מחלות מסוג אלו גורמות לדלקות כרוניות ומתמשכות בדרכי העיכול ופוגעות בתפקודי האיברים השונים. כמו כן הדלקת המתמשכת מובילה לתסמינים נוספים כגון כאבי בטן, דימום מפי הטבעת, שלשול ואף תשישות. במקרים מסוימים ניתן לשלוט בהשפעתן על המטופלים באמצעות תרופות, בעוד שבמקרים אחרים ניתוח יהיה הכרחי.

מה ההבדלים בין קרוהן לקוליטיס כיבית?

לשתי מחלות אלו ישנם תסמינים משותפים רבים, אולם ישנו הבדל גדול ביניהן. קוליטיס כיבית מוגבלת לאזורי המעי הגס והרקטום, לעומת מחלת קרוהן אשר פחות מוגבלת, יכולה להרחיק עד למעי הגס ולהמשיך לכל אורכה של מערכת העיכול, מהפה ועד לפי הטבעת. במחלות מעי דלקתיות ניתן לטפל על ידי תרופות. יחד עם זאת, הטיפול התרופתי אינו ממגר אותן כליל אלא רק מדכא את השפעתן לתקופה הנעה בין חודשים לשנים, בהתאם למטופל. הטיפול התרופתי עלול שלא להשפיע על מטופלים מסוימים ולא לשלוט בתסמינים במידה מספקת. ישנם אנשים אשר יפתחו כתוצאה מכך סיבוכים ויזדקקו גם להתערבות כירורגית.

מתי ניתוח יהיה הכרחי?

23-45 אחוזים מהחולים בקוליטיס כיבית וכ- 75 אחוזים מהחולים בקרוהן יאלצו לעבור ניתוח בסופו של דבר. ישנם מטופלים אשר הבחירה באופציה הכירורגית תהיה נתונה לשיקולם, בעוד שעבור אחרים הניתוח יהיה הכרחי. במקרה הראשון הבחירה בניתוח תהיה האפשרות הטובה ביותר עבור מטופלים שמתקשים להתמודד עם תסמיני המחלה ואינם מגיבים לתרופות שניתנו להם. במידה ואיכות חייהם של המטופלים נפגעת באופן חמור כתוצאה מהמחלה, למרות או במקביל לטיפול התרופתי, הרופא ימליץ על ניתוח יזום. כמו כן ניתוח יזום יומלץ גם כטיפול מונע לסרטן המעי והרקטום, שכן חולים במחלות מעי דלקתיות נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות.

במקרים הבאים יהיה צורך בניתוח חירום:

• התקף חמור ופתאומי של קוליטיס כיבית – סיבוך מסוכן של המחלה אשר תסמיניו דימום בלתי נשלט מהמעי, חום, כאבים, נפיחות בטנית, קצב לב מהיר, התייבשות, עצירות.
  • ניקוב כרוני של המעי הגס – חור במעי הגס עשוי להיגרם כתוצאה מהיחלשות דפנות המעי עקב הדלקת הכרונית, הן במקרה של קרוהן והן במקרה של קוליטיס כיבית.
  • חסימת מעי – דלקת מתמשכת במעי עשויה להוביל לחסימת מעי כתוצאה מהיווצרותן של רקמות צלקתיות או התעבות דפנות האיברים במערכת העיכול.
  • דימום מוגבר באזור המעי – זהו סיבוך מאוד נדיר של מחלת קרוהן וכאשר לא יתאפשר לשלוט על הדימום באמצעים אחרים, ניתוח יהיה האופציה הטיפולית.
  • פיסטולה – דלקת ממושכת כמו קרוהן עשויה לגרום להיווצרותם של כיבים בדופן הפנימית של המעי, כמו גם באיברים אחרים. כיבים אלו עשויים להתפשט ולגרום לפיסטולות.
  • מורסה – דלקות מעי כרוניות כמו קרוהן עשויות לגרום להתפתחות של מוגלה סביב פי הטבעת, בחלל הבטן או באגן ולהוביל לתסמינים נוספים כמו כאבי בטן, כאבים, הפרשות, חום ועוד.

כאשר ניתוח הופך לאופציה יש לבחור ברופא מומחה לתחום

לרופא המנתח יש תפקיד חשוב הן טרם הניתוח, הן במהלכו והן לאחריו. לכן רצוי וכדאי לבחור ברופא מומחה בטיפול במחלות דלקתיות ובעל ניסיון והתמחות בכירורגיה כללית ותת התמחות בכירורגיה של המעי הגס, כירורגיה לפרוסקופית ופרוקטולוגיה. כמו כן מומלץ כי יהיה לו ניסיון רב בביצוע ניתוחי מעי גס וחלחולת (רקטום), לרבות בביצוע ההליך המסוים שהנכם עתידים לעבור.

הניתוחים השכיחים לטיפול במחלות מעי דלקתיות כוללים את כריתת המעי הגס והרקטום, אם באופן חלקי ואם באופן מלא. אולם ד"ר איאן וייט מתמחה בשיטה חדישה וייחודית של לפרוסקופיה מתקדמת הנקראתtamis ובמהלכה הניתוח מבוצע דרך פי הטבעת ולא דרך חתך בטני או עורי. שיטה זו מאפשרת תקופת התאוששות קלה יותר ואינה כוללת כריתה ברוב המקרים, עובדה זו מהווה יתרון משמעותי למטופלים.