טיפול בפיסורה

פיסורה היא סדק, קרע או כיב באזור פי הטבעת. התסמינים המרמזים על קיומה של פיסורה הם כאבים או תחושת צריבה בעת יציאת דם על נייר הטואלט או על הצואה עצמה. ישנם גורמים שונים העשויים להוביל להיווצרותן של פיסורות, עצירות היא הגורם העיקרי. הניסיון להפריש צואה קשה עלול לפצוע את הרירית העוטפת את פי הטבעת ולהוביל לסדקים, קרעים וכיבים. גם לידות, שלשולים ממושכים ומחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן עשויות לגרום לפיסורות.

מידע כללי

פיסורות הנן שכיחות יחסית במיוחד כשהן אינן כרוניות. הן יכולות להתפתח אצל גברים ונשים כאחד ובכל גיל, גם אצל ילדים. ברוב המקרים הפיסורה תחלוף מעצמה תוך מספר שבועות בעזרת שיפור מרקם הצואה אשר יקל על היציאות ויסייע לתהליך ההחלמה. לעומת זאת כאשר המצב כרוני יידרש טיפול בפיסורה הכולל מתן תרופות ושימוש בתכשירים, ובמקרים חמורים אף יהיה צורך בניתוח. בכל מקרה יש להקפיד על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ועל שתיית מים מרובה כדי להפחית את הסיכון ולמנוע את היווצרותה של פיסורה בפי הטבעת.

אבחון

במידה ואתם חווים תסמינים של פיסורה תופנו לפרוקטולוג על מנת לאבחן את המקרה. כדי לאשש שאכן תסמינים אלו מעידים על פיסורה הרופא יבצע בדיקה גופנית וכן יבדוק את ההיסטוריה שלכם. הבדיקה הגופנית הראשונית תכלול בדיקה חיצונית של פי הטבעת כדי לראות האם אכן ישנם סדקים, קרעים או כיבים. במידה והפיסורה איה נראית למראית עין הרופא ילחץ על פי הטבעת בעדינות כדי לבדוק האם פעולה זו מובילה לכאבים. במידת הצורך הרופא יבצע בדיקה ידנית הנקראת בדיקה רקטלית. במהלך הבדיקה הוא יבחן באם קיים ליקוי במבנה של תעלות פי הטבעת ויאבחן האם אכן זו פיסורה. יש לקחת בחשבון שלעיתים הפיסורה תהווה תסמין למחלות אחרות ולכן הבדיקה הרפואית הנה הכרחית, שכן ללא טיפול במחלת הרקע יהיה קשה לפיסורה להחלים.

הטיפול בפיסורה

ברוב המקרים הפיסורה תרפא מעצמה לאחר כמה שבועות, בדומה לסדקים מסוגים אחרים. אולם במקרים מסוימים יידרש גם טיפול על מנת להקל על הכאבים ואי הנוחות. הטיפול לרוב מתמקד בריכוך הצואה מכיוון והפיסורה לא פעם נגרמת כתוצאה מעצירות ועלולה לגרום לכאבים עזים בעת הפרשת הצואה. כדי לעשות זאת הרופא ירשום תכשירים משלשלים או כאלו שמסייעים להגדלת כמות הנוזלים במעיים ומעודדים את היציאות, במינון אשר ירכך את הצואה. בנוסף לתכשירים השונים יש להקפיד גם על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים. טיפול נוסף בפיסורה יהיה תרופתי. ישנם מאלחשים מקומיים אותם ניתן למרוח על האזור הפצוע כדי להקל על הכאבים בעת הפרשת הצואה, כמו כן ניתן ליטול גם משככי כאבים או תרופות נוגדות כאבים בהמלצת רופא.

ניתוח

במידה והפיסורה ממש חמורה ואינה מגיבה לטיפול לאחר תקופה של כמה שבועות, יש לשקול התערבות ניתוחית. בין הניתוחים הפופולריים נמצא ניתוח הסוגר הפנימי אשר במהלכו מסירים חלק משרירי הסוגר שנמצאים סביב פי הטבעת כדי להפחית את הלחץ ולאפשר לפיסורה להחלים. ניתוח זה נחשב ליעיל ב- 95% מהמקרים, הוא מבוצע תחת הרדמה מקומית ואינו דורש אשפוז. סוג נוסף של טיפול בפיסורה הוא ניתוח להסרת פיסורה אשר במהלכו מסירים את הפיסורה עם הרקמה שמסביבה. זוהי אפשרות פחות שכיחה, היות והיא אינה מונעת את הישנותה של הפיסורה בעתיד. במידה והפיסורה חמורה אפשר לבצע הליך ניתוחי אשר במהלכו משתילים רקמה בריאה ממקום אחר בגוף ומתקנים את הסדק או הקרע שנוצרו.

ד"ר איאן וייט הוא כירורג מומחה בכירורגיה פרוקטולוגית והנו אחד היחידים בארץ שמשתמש בשיטת לפרוסקופיה מתקדמת הנקראת tamis (ניתוחים דרך פי הטבעת). לאורך שנות פעילותו צבר ניסיון רב במתן מענה למטופלים שונים, לרבות מטופלים המחפשים טיפול בפיסורה.