כירורגיה פרוקטולוגיה

פרוקטולוגיה היא ענף ברפואה העוסק בבעיות בפי הטבעת, בחלחולת (רקטום), ברצפת האגן ובמעי הגס. רוב הפרוקטולוגים הנם למעשה כירורגיים והתחום בו הנם מתמחים הוא כירורגיה קולורקטלית.

בתחום הכירורגיה הפרוקטולוגית מתמודדים עם ההפרעות הבאות:

• טחורים – התרחבות של כלי דם בפי הטבעת
  • פיסורה – סדקים בעור סביב פי הטבעת
  • פיסטולה – חיבורים לא תקניים של החלחולת לגוף
  • מורסות – מוגלות באזור פי הטבעת
  • עצירות ועצירות כרונית – על הבעיות השונות שזו יוצרת
  • הפרעות התרוקנות – התאפקות או אי שליטה על יציאות
  • מחלות דלקתיות – כמו קרוהן וקוליטיס כיבית
  • פציעות וטראומות – באזור פי הטבעת והרקטום
  • סרטן החלחולת והמעי הגס
  • סרטן אנאלי – במקרים נדירים

מתי פונים לפרוקטולוג?

לפרוקטולוג יש להגיע כאשר סובלים מאחד התסמינים הבאים: עצירות ועצירות כרונית, שינויים בהרגלי היציאות, שלשולים, כאבים לא מוסברים בבטן התחתונה, דם בצואה, הפרשות בצואה, כאבים בעת מתן צואה, הופעת בליטות על פי הטבעת או סביבו, ציסטות או גידולים, חוסר יכולת להתרוקן או קשיים בהתרוקנות, פציעות וטראומות באזור הרקטום ופי הטבעת ועוד. לרוב הפניה הראשונית תהיה לרופא המשפחה והוא ימליץ על רופא מומחה בעת הצורך.

במהלך הביקור אצל הפרוקטולוג

היות וכירורגיה פרוקטולוגית מתמחה בבעיות באזורי פי הטבעת, הרקטום המעי הגס ורצפת האגן, פרוקטולוגים יספקו מענה במידה וישנן בעיות הקשורות לאזורים אלו, בין אם תרופתי ובין אם כירורגי. אולם ראשית כל הפרוקטולוג יבדוק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ושל בני משפחתו, שכן ישנם מקרים בהם המשתנה הגנטי הנו בעל השפעה משמעותית. כמו כן הפרוקטולוג ישאל את המטופל על התסמינים אותם חווה, על הרגלי התזונה שלו ועוד. לאחר הבדיקה הראשונית הרופא יבצע גם בדיקה פיזית במהלכה יבדוק את אזור פי הטבעת והחלחולת מבפנים ומבחוץ כדי לראות האם ישנם סדקים, קרעים, טחורים, גידולים או ציסטות. בעת הצורך ייקח ביופסיה ודגימת צואה או לחלופין, ישלח את המטופל גם לבדיקות נוספות.

מתי יהיה צורך בביופסיה או בדגימת צואה?

במידה ונתגלו גידולים במהלך הבדיקה הרקטאלית הרופא ייקח ביופסיה וישלח אותה למעבדה. מטרתה של הביופסיה היא לאשש או לשלול גידולים ממאירים או שפירים ובכך לאבחן את הבעיה ממנה סובל המטופל. דגימות צואה ישלחו גם כן למעבדה לשם ביצוע בדיקה או תרבית, זאת על מנת לאבחן האם המטופל סובל מתולעים, טפילים או זיהומים שונים. יש לציין כי על אף שבדיקות אלו מלוות באי נוחות או אי נעימות כזו או אחרת הן מאוד חשובות לגילוי ואבחון בעיות רפואיות ומחלות, שכן גילוי מוקדם יכול להציל חיים ולמנוע סיבוכים.

פניה לרופא מומחה – תנאי חשוב בדרך לטיפול מיטבי

אחד המשתנים החשובים ביותר בטיפול בבעיות רפואיות בתחום כירורגיה פרוקטולוגית הוא פניה לרופא מומחה ובעל ניסיון בתחום. ככל שהרופא יהיה מנוסה יותר כך הוא יהיה יותר יסודי וידע אילו בדיקות לערוך בהתאם לתסמינים שתוארו. יש לציין כי במקרים מסוימים טיפול מקומי על ידי תכשיר או על טיפול תרופתי יספקו את המענה המתאים. אולם יהיו מקרים בהם יהיה זה בלתי נמנע והטיפול שיומלץ יהיה ניתוחי, וגם כאן קיימת חשיבות רבה לבחירה נכונה של הגורם המטפל.

ד"ר איאן וייט - מומחה בכירורגיה פרוקטולוגית ולפרוסקופיה מתקדמת

אם אתם סובלים מבעיות רפואיות או מהפרעות הקשורות לתחום הכירורגיה הפרוקטולוגית, ד"ר איאן וויט יכול לספק לכם מענה רפואי מקצועי. כמומחה בכירורגיה כללית ובעל תת התמחות בכירורגיה פרוקטולוגית, ד"ר וויט ביצע אינספור ניתוחים פרוקטולוגים במיומנות ובמומחיות. בנוסף הוא אחד הרופאים היחידים בארץ שמשתמש בשיטת ניתוח זעיר פולשנית מתקדמת הנקראת -tamis במהלכה מבוצע הניתוח דרך פי הטבעת ולא על ידי חתך בטני או עורי, יתרון המוביל למינימום זמן התאוששות.