כריתת תוספתן

התוספתן הוא חלק קטן המחובר לתחילת המעי הגס, אשר קוטרו כסנטימטר ואורכו אינו עולה על 10 סנטימטרים. אצל רוב האנשים מיקומו יהיה בצדה הימני של הבטן התחתונה, אולם במקרים מסוימים הוא ימצא גם בסמוך לאגן באזור הגב. עד היום תפקידו אינו ממש ידוע לאדם, כאשר הסברה הרווחת היא שמדובר בחלק ממערכת העיכול שהתנוון לאורך שנות האבולוציה. כאשר הוא תקין הוא אינו מורגש, אולם במקרה ומתפתחת בו דלקת היא תוגדר כמצב חירום רפואי הדורש התערבות כירורגית.

מתי התוספתן מהווה סיכון?

למרות שתפקידו אינו ממש מוגדר, במקרה ומתפתחת בו דלקת התוספתן יכול לגרום לכאבים עזים ללא הטיפול המתאים ואף להוות כגורם מסכן חיים. דלקת בתוספתן נקראת אפנדיציטיס ומוכרת גם כ"אפנדיציט". היא שכיחה בעיקר בקרב מטופלים בגילאים 24 עד 40 אך יכולה גם להופיע בכל גיל והיא מאופיינת עם כאב עמום שמתחיל באזור המרכזי של הבטן ומתפשט אט אט גם לחלקה הימני. דלקת זו במצבה החריף עשויה לגרום להרגשה כללית רעה ולרבות לחום, הקאות ושלשולים.

שלב האבחון

האבחון של דלקת תוספתן נעשה באמצעות בדיקת גופנית של מישוש הבטן, בדיקת דם ואולטרה סאונד בבטן או סריקת CT. היות והתסמינים הנם כלליים, לעיתים קשה לאבחן את הדלקת באופן חד משמעי ולכן חשיבותו של האבחון היא קריטית לקבלת הטיפול המתאים. ללא טיפול בדלקת מצבו של המטופל עלול להחמיר ולהוביל להתמודדות עם תופעות לוואי קשות יותר וסיבוכים. אחד הסיבוכים האפשריים והעיקריים הוא ניקוב של התוספתן אשר יכול להוביל לפיזור החיידקים בבטן, וכתוצאה מכך לזיהום, לחום גבוה ולכאבים עזים. חשוב להבין כי ניקוב התוספתן יכול אף להוביל לסכנת חיים ממשית.

מתי יידרש ניתוח לכריתת התוספתן?

בכל מקרה הטיפול בדלקת יהיה כירורגי, כלומר המטופל יופנה לניתוח לכריתת תוספתן גם בשלביה המוקדמים של הדלקת. כמובן שבמידה ומדובר בדלקת חריפה הרי שיהיה צורך בניתוח דחוף, שכן קיימת סכנה לניקוב התוספתן. במקרים של דלקת כרונית אשר אינה מסכנת את המטופל ניתן לתאם ניתוח יזום. יש לציין כי ישנם מקרים בהם מתגלה במהלך הניתוח שהאבחנה הייתה שגויה, במיוחד בצל הקושי לשלול את קיומה של דלקת בתוספתן. יחד עם זאת בשיקולי בטיחות המטופל אל מול תועלת אין ספק כי עדיף לבצע ניתוח שכיח קטן בהשוואה לסיכון הקיים בתוספתן מודלק שעשוי להתפוצץ ללא טיפול כלל.

כיצד מבוצע הניתוח?

הסרת תוספתן מבוצעת על ידי ניתוח זעיר פולשני. מדובר בהליך רפואי אשר פותר את הבעיה במלואה ולאחר ההתאוששות מהניתוח, המטופל יכול לחזור לשגרת חייו התקינה. הניתוח עצמו מבוצע תחת הרדמה כללית, כאשר ברוב המקרים יהיה זה ניתוח דחוף ולכן ידרוש אשפוז מידי וצום שיתחיל עם קבלת האבחנה. הניתוח אורך כשעה עד שעה וחצי ושיטת הניתוח תיבחר בהתאם למאפיינים כמו גיל, משקל, היסטוריה רפואית, מאפייני הדלקת, סיבוכים וניסיונו של המנתח. ישנן שתי שיטות עיקריות לביצוע ניתוח הסרת תוספתן והן: השיטה הפתוחה הכוללת ביצוע חתך בטני רחב והשיטה הלפרוסקופית הכוללת ביצוע חתכים קטנים לשם החדרת מכשור רפואי.

ד"ר איאן וייט - הכתובת שלכם לאבחון וטיפול מקצועי

במקרה של איחור באבחון או במקרים בהם הדלקת מתקדמת מהר מדי קיים סיכון להיווצרות נקב בתוספתן. לכן במידה וחשים בתסמינים האמורים, כדאי לפנות לרופא מומחה על מנת לבדוק את הנושא כמה שיותר מהר. ד"ר איאן וייט הוא כירורג בכיר המתמחה בכירורגיה כללית, ובנוסף בעל תת התמחות בכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת, בכירורגיה של המעי הגס ובפרוקטולוגיה. במהלך שנות פעילותו ביצע עשרות ניתוחי הסרת תוספתן כשלרשותו ידע רב, ניסיון ומומחיות. כמו כן לכל אורך הדרך מקפיד להישאר עם היד על הדופק על מנת להציע למטופליו את שיטות הטיפול המתקדמות והיעילות ביותר בתחום.