לפרוסקופיה אבחנתית

אם בעבר כדי לבצע הליך כירורגי היה צורך בחתך בטני רחב, לפרוסקופיה מקנה את האפשרות להתבונן אל תוך הבטן מבחוץ ללא ביצוע חתכים גדולים (מכאן גם שמה: ביוונית המשמעות של סקופיה היא הסתכלות והמשמעות של לפרו היא לתוך הבטן). כדי לעשות זאת ישנו מכשור רפואי מתקדם הכולל מערכת אופטית גמישה ואיכותית המוחדרת לגוף דרך חתכים קטנים. בעזרתה ניתן להעביר אור לחלל הבטן ולהקרין על צג בחדר הניתוח את אשר מתרחש בתוך הבטן פנימה. שיטת טיפול זו מוכרת גם בשם "זעיר פולשנית" ובאמצעותה ניתן לבצע ניתוח כירורגי, או לחלופין לקחת דגימות ולקבל אבחנה לבעיה רפואית שלא ניתן להשיג באף דרך אחרת.

היתרון של לפרוסקופיה אבחנתית – רמת דיוק גבוהה

מלבד יעילותה בחדר הניתוח לשם ביצוע הליכים כירורגיים זעיר פולשניים, הלפרוסקופיה האבחנתית היא אחת הדרכים היעילות ביותר לבחינת האפשרות הטיפולית המומלצת, זאת כמובן בהיעדר אבחנה מטעם הרופא המטפל. ברוב המקרים תופנו ללפרוסקופיה אבחנתית בשל בעיה בבטן שאינה מאובחנת. הלפרוסקופיה משחקת תפקיד משמעותי באבחון כאבי בטן חריפים וכרוניים ונחיצותה נובעת מהעובדה כי יכולות סיבות רבות לקיומם של כאבים מסוג אלו. כאבי בטן עזים עשויים לנבוע מבעיות בריאותיות רבות ומגוונות ביניהן: דלקת בתוספתן, הדבקה או רקמת צלקת בתוך הבטן, זיהומים באגן, אנדומטריוזיס, דימום בבטן, מחלות מעי דלקתיות ולעיתים גם מסרטן. באמצעות לפרוסקופיה המנתחים יכולים לאבחן את הגורמים לכאבי הבטן ואף לטפל בהם באותו הנוהל.

מדוע אבחון באמצעות לפרוסקופיה הנו חשוב?

רוב האנשים היו רוצים שהטיפול שנקבע להם יומלץ על סמך אבחנה מדויקת ונכונה. לפרוסקופיה היא אחת הטכניקות הזמינות בדיוק לזו המטרה, היא מאפשרת לרופא להסתכל לתוך חלל הבטן ולזהות את הבעיה באופן מדויק יותר. כדי שלמנתח תהיה גישה לכל האיברים הפנימיים, מוזרם אל חלל הבטן פחמן דו חמצני, כמו כן המנתח מבצע חתכים קטנים כדי להחדיר את המכשור הרפואי הנדרש לביצוע ההליך האבחנתי. ציוד זה כולל את הלפרוסקופ אשר בקצהו מצלמה. המצלמה מקרינה אל הצג בחדר הניתוח תמונות ברזולוציה גבוהה והמנתח רואה הדמיה של חלל הבטן בדרכו לאבחן את הבעיה.

מה ההבדל בין לפרוסקופיה לבין אולטרה סאונד או CT?

טכניקות הדמיה לא פולשניות כמו אולטרה סאונד או CT אינן יכולות לספק לרופא מספיק מידע כדי לאבחן את הבעיה באופן ודאי. בנוסף, במהלך לפרוסקופיה הרופא לא רק מתבונן בחלל הבטן הוא גם יכול לקחת ביופסיה ולשלוח את הדגימה למעבדה. אבחון לפרוסקופי מהווה את אחת הדרכים המדויקות ביותר לקחת רקמות לבדיקה ולאסוף את כל המידע הנדרש כדי להפנות את המטופל להמשך בירור או לביצוע טיפול הנסמך על אבחנה מדויקת ונכונה. למרות שישנן סיבות רבות וטובות לפנות להליך אבחנתי מתקדם כמו זה, בל נשכח שהוא כרוך בסיכון לכן מומלץ להיוועץ ברופא מומחה טרם קבלת ההחלטה על מנת לקבל את חוות דעתו.

ד"ר איאן וייט – מומחה בלפרוסקופיה מתקדמת ואבחנתית

לפרוסקופיה היא אחת השיטות היעילות שקיימות כיום לביצוע הליכים כירורגיים. עם זאת כדי שהאבחנה תהיה כמה שיותר מדויקת יש לפנות לרופא ולו ניסיון רב בתחום כדי לוודא שזו הבחירה הטיפולית הנכונה. ד"ר איאן וייט הנו כירורג בכיר המומחה בכירורגיה כללית. בנוסף הוא מתמחה בלפרוסקופיה מתקדמת, תחום אשר משמש הן לביצוע ניתוחי מעי דק, מעי גס, רקטום ואיברים בחלל הבטן והן לקבלת אבחנה רפואית. היתרון בהליך זה הוא שבמידה והבעיה הרפואית אותרה, המנתח יכול לטפל בה בו במקום ובכך לחסוך את הצורך בניתוח נוסף. כמו כן מדובר בשיטה הכוללת אשפוז קצר וזמן התאוששות מהיר, ואף הכאבים הצפויים בתקופת ההחלמה הנם קטנים יותר מהרגיל.