פיסטולות

פיסטולות הן תעלות קטנות אשר עלולות להיווצר בין התעלה האנאלית (קצה תעלת פי הטבעת) לבין העור הסמוך לפתח פי הטבעת. בחלק מהפיסטולות תהיה תעלה אחת, בעוד שבאחרות יהיו כמה תעלות. למראית עין פיסטולה נראית כמעין חור בעור סביב פי הטבעת. היות וחלק מהן קשורות לשריר שאחראי על סגירת ופתיחת פי הטבעת (שריר הסוגר) הן עשויות לגרום לכאב ואף לדמם בעת היציאות.

התסמינים של פיסטולה כוללים לרוב:

• גירוי באזור פי הטבעת
  • כאבים בלתי פוסקים אשר מחמירים בעת ישיבה, תנועה, שיעול ומתן צואה
  • הפרשות דם או מוגלה עם הצואה
כאשר תסמינים אלו מופיעים יש לפנות לרופא והוא יפנה אתכם לפרוקטולוג בעת הצורך.

אבחון פיסטולות

פרוקטולוג הוא כירורג אשר מומחה, בין היתר, גם בטיפול במחלות פי הטבעת, המעי הגס, רצפת האגן והחלחולת (הרקטום). כדי לאבחן אם אכן התסמינים מהם אתם סובלים מעידים על פיסטולה אנאלית הרופא יבצע אבחון הכולל שני חלקים: בדיקת ההיסטוריה הרפואית ובדיקה גופנית. בכל הנוגע לבדיקה הרפואית, ישנם סימנים שמעידים על קיומה של פיסטולה, על פי רוב פתח הפיסטולה יתגלה כנקודה אדומה, נפוחה ודלקתית ולעיתים גם מוגלתית.

במקרים מסוימים ניתן להרגיש היכן ממוקמת התעלה מבחוץ. במקרה ולא, מלבד בדיקה ראשונית הפרוקטולוג יבצע גם בדיקה רקטלית. במהלך הבדיקה הוא יאתר את הפתח הפנימי של הפיסטולה ויאתר תעלות משניות אם ישנן. בדיקה זו אינה אמורה לכאוב אולם היא כן מלווה באי נעימות, מטרתה היא לבדוק האם יש צורך בבדיקות נוספות ולקבוע את סוג הטיפול הנדרש. במקרים מסוימים הרופא יבצע בדיקה באמצעות פרוקטוסקופ על מנת להתבונן באזור החלחולת באופן יותר מעמיק. במידה והרופא יזהה שישנן כמה תעלות, יתכן שימליץ על בדיקות נוספות כדי לאתר את מיקומן באופן יותר מדויק.

טיפול בפיסטולה

לאחר ביצוע כל הבדיקות יוחלט על המשך הטיפול. ברוב המקרים יידרש ניתוח, שכן פיסטולות אנאליות אינן מחלימות מעצמן. במהלך הניתוח הרופא המנתח יסייע לריפוי הפיסטולה ובכך ימנע נזק לשרירי הסוגר, שכן נזק שיגרם לשרירים אלו עשוי לגרום לאי שליטה על הסוגרים ועל פעולות המעיים. סוג הניתוח יבחר בהתאם למיקומה של הפיסטולה ורמת המורכבות שלה. ישנם סוגים שונים של ניתוחים ביניהם:

• ניתוח פיסטולוטומיה – זהו ההליך השכיח ביותר במהלכו המנתח כורת את הפיסטולה, מנקז את המוגלה ומשטח את התעלה.
  • ניתוח קשירת חוט סיטון – סוג נוסף הוא הליך אשר במהלכו מושחל חוט רפואי מיוחד דרך התעלה על מנת לאפשר ניקוז מלא שלה.

כאשר הפיסטולה נמצאת בדרגת מורכבות גבוהה ניתן לשקול הליכים נוספים ומעט יותר מורכבים. כמו כן במידה והניתוח הראשוני אינו מוביל להחלמה מלאה, הרופא ישקול על ביצוע הליכים נוספים כדי להשיג את המטרה. בכל מקרה, מומלץ תמיד להיוועץ ברופא מומחה ולו ניסיון רב בתחום על מנת שימליץ על הטיפול המתאים, יחליט על אופן הניתוח הרצוי ויציג בפניכם את הסיכונים לצד סיכויי ההחלמה שלכם כתוצאה מההליך.

לפרוסקופיה מתקדמת

אחד התחומים היותר חדשניים בתחום ניתוחי לפרוסקופיה (זעיר פולשני) הוא לפרוסקופיה מתקדמת. מדובר בשיטת ניתוח חדישה הנקראתtamis ובמהלכה המכשור הרפואי מוחדר דרך פי הטבעת ולא דרך חתך בטני או עורי. על כן מדובר בהליך אשר ההתאוששות וההחלמה ממנו מהירות יותר. בעזרת לפרוסקופיה מתקדמת ניתן לבצע ניתוחי מעי גס, מעי דק, רקטום ואיברים בחלל הבטן, לרבות ניתוחים פרוקטולוגים. היות ולרופא המנתח הנבחר ישנה חשיבות להצלחת הטיפול כדאי ורצוי לבחור ברופא מקצועי ובעל מומחיות בתחום. ד"ר איאן וייט נחשב למוביל בתחומו, והינו אחד הרופאים היחידים בארץ אשר משתמש בלפרוסקופיה מתקדמת ובמהלך שנות פעילותו היה שותף לאלפי ניתוחים בתחום.